fbpx
Stiri si interviuri

Dr. Mădălina Preda „Prima reacție a specialistului din farmacie nu trebuie să fie aceea de a-i elibera pacientului medicamentul solicitat”

La ediția 61 Farma Practic, ce a avut loc în perioada 24-25 noiembrie 2017, dr. Mădălina Preda a susținut în fața celor peste 150 de farmaciști și asistenți de farmacie prezenți la eveniment informații utile privind „esențialul în alegerea unui tratament pentru pacientul cu ficat gras non-alcoolic”. Cu această ocazie am rugat-o pe dr. Mădălina Preda să ne vorbească, pe scurt, despre una dintre provocările cu care farmacistul și asistentul de farmacie se confruntă în activitatea de zi cu zi. Cum influențează publicitatea comportamentul pacientului, care este rolul specialistului din farmacie și cum poate acționa acesta în combaterea automedicației în cazul pacienților sunt câteva dintre întrebările la  care aflăm răspuns din interviul de mai jos.

Există o publicitate destul de agresivă pentru medicamentele care protejează,  tratează bolile ficatului, mai ales acum când urmează perioada sărbătorilor, cu mese bogate. Cum influențează această publicitate comportamentul pacientului? Vin pacienții în cabinetul doctorului pentru un consult de prevenție sau obișnuiesc să ia astfel de medicamente convinși de beneficiile promise în reclame, fără a cere sfatul medicului?  Există riscuri?

În mod normal pacientul nu ar trebui să își administreze singur astfel de medicamente, să își aleagă singur medicamentele pe care le consideră el potrivite. Orice medicament ar trebui luat la indicația unui specialist, fie că este el medic sau farmacist, adică la indicația unei persoane competente, care să îi dea sfatul necesar și potrivit pentru el. De multe ori pacientul are senzația că își cunoaște patologia, își diagnostichează singur patologia, fără a apela la specialist, iar șansele de a se afla în eroare sunt foarte mari. Este important ca el să apeleze la un cadru medical specializat. Într-adevăr, există o campanie media destul de agresivă și de multe ori pacienții sunt duși în eroare, dar există soluții.

Mulți dintre acești pacienți ajung în farmacie pentru a-și procura aceste medicamente intens promovate…

Da, într-adevăr, iar farmacistul are o importanță deosebită. Primul lucru pe care trebuie să îl facă este să aibă o discuție cu pacientul respectiv, prima lui reacție nu trebuie să  fie de a-i elibera medicamentul solicitat, ci mai degrabă de a avea o discuție cu el pentru a-i înțelege exact patologia, astfel încât soluția terapeutică să fie potrivită pentru el.

Un pacient care are o patologie hepatică poate să aibă asociate obezitate, diabet zaharat, dislipidemie sau alte afecțiuni. Iar în acest caz vorbim despre un risc crescut la care pacienții se supun atunci când își achiziționează singuri medicamentele.

Chiar și un supliment alimenatar expune pacientul la foarte multe riscuri. Niciodată nu vei ști dacă o moleculă dintr-un supliment alimentar va interacționa cu multitudinea de medicamente pe care pacientul și le administrează sau pe care le folosește în mod uzual. De aceea, rolul farmacistului devine și este unul estențial.

Un gând la finalul edițiilor Farma Practic din acest an? 🙂

Mă bucur să fiu prezentă la această ediție Farma Practic. Am participat și la alte evenimente Houston și pot spune că există o evoluție, un interes tot mai mare al participanților. Este de apreciat această deschidere din partea tuturor participanțlor, această atmosferă creată, care ajută mult ca atât speaker-ul, cât și participantul să se simtă bine, să fie într-un mediu de confort, un mediu plăcut în care ai senzația că poți să întrebi orice.

În 2018 vor fi organizate 9 ediții ale simpozionului regional Farma Practic, prima va avea loc între 23-24 februarie 2018 la Sovata – judete în focus – CJ, BH, SJ, SM, MS;

Detalii despre evenimentele Houston 2018 găsiți aici: https://houston.ro/evenimentele-medicale-houston-npa-din-anul-2018/ 

www.farmapractic.ro