„Doar 25% din mesajul transmis este perceput de pacient atunci când primește un diagnostic nefavorabil” – doctorul Ruben Bild la București
Renumitul doctor Ruben Bild a susținut pe 6 iulie, la Spitalul de Urgență pentru Copii „Marie Curie” conferința „Artă și știință în comunicarea dintre medic și pacient sau familia acestuia” – o discuție interactivă și aplicată despre importanța comunicării în cadrul unui tratament, la care au participat peste 50 de medici specialiști, rezidenți și asistenți medicali ai celui mai important spital pediatric din țară.
De mai bine de 30 de ani, dr. Ruben Blid, doctor în filozofie și psihoterapeut, derulează programe prin care specialiștii în domeniul medical pot deprinde tehnici de comunicare, fiind unul dintre pionierii domeniului comunicării medic-pacient. A dezvoltat abordarea prin acompaniament creativ a îngrijirilor emoționale pentru copiii și adolescenții afectați de boli grave și familiile acestora, iar munca sa este utilizată astăzi în toată lumea.
Apelând la exemple din practica de zi cu zi a medicilor și la exerciții de tip role-play, dr. Ruben Blid a reușit, timp de 2 ore, să prezinte câteva dintre cele mai importante tehnici de comunicare utile medicilor în relația cu pacientul. Bazată pe dialog și interactivitate, conferința inițiată de Asociația Dăruiește Viață a fost, mai mult decât o prezentare teoretică, o demonstrație practică în cadrul căreia au fost puse în scenă, cu ajutorul paricipanților, situații cu care medicii se confruntă frecvent în munca lor din fiecare zi.
Cum să comunic un diagnostic grav unui pacient sau familiei lui? Cum să îmi gestionezi sentimentele de tristețe, anxietate, frustrare cauzate de lipsa unei soluții de tratament în fața unui pacient care suferă de o boală fatală? Cum să reacționez în fața unui pacient agresiv? sau Cum pot face față unui număr mare de pacienți într-un timp scurt? sunt câteva dintre întrebările la care a încercat să răspundă dr. Ruben Bild, prezent pentru a 5-a oară în România.
Este important ca medicul să înțeleagă că este normal să se simtă anxios, nesigur sau trist atunci când trebuie să-i comunice pacientului un diagnostic grav. „Când trebuie să comunici o problemă gravă, empatizezi cu pacientul și poți fi și tu la fel de trist. Trebuie să acceptăm însă că aceste sentimente sunt normale în orice tip de comunicare. Prin conștientizarea și acceptarea lor devii uman. Atât tu, cât și pacientul sunteți la fel; suntem toți potențiali pacienți. Nimeni nu îți garatează că dacă ești medic nu te vei îmbolnăvi”, a declarat dr. Ruben Blid.
„Comunicarea nu este doar despre vorbe, cuvinte, ci despre un schimb de emoții. Este important să comunicăm emoțional, nu doar la nivel informațional”, a subliniat dr. Ruben Bild.
Cunoscutul doctor, coordonator al unui reputat centru din Valencia de pregătire a medicilor pentru comunicarea cu pacienţii, a menționat în cadrul conferinței și despre importanța tehnicilor de comunicare a mesajelor transmise pacientului.
„Doar 25% din mesajul transmis este perceput de pacient atunci când primește o veste proastă. Este foarte posibil ca acesta să se întoarcă a doua oară și să întrebe din nou același lucru (…) De aceea este recomandat să împarți informația pe care vrei să o transmiți pacientului în două întâlniri”, le–a explicat dr. Ruben Bild celor prezenți la eveniment.
În încheiere, dr. Ruben Bild a vrut să le precizeze medicilor prezenți că „doctorul nu este obligat să vindece boala pacientului, ci să se îngrijească de sănătatea lui și să nu-l abandoneze”.
La invitația Asociației Dăruiește Viață, Dr. Ruben Bild va susține pe 7 și 8 iulie, un workshop special pentru personalul medical specializat pe oncologie și oncologie pediatrică, de la două centre medicale importante din Timișoara.