fbpx
Stiri si interviuri

Interviu farm. Sándor Szabó, lector Farma Practic ed. 62 „Avem o percepție total greșită referitoare la relația farmacist – medic, pentru că noi, farmaciștii, nu concepem să facem primul pas către medic”

„Sunt de 5 ani activ în domeniul farmaceutic, mai am de învățat, însă am văzut cum stau lucrurile și cred că se poate mai bine, că se poate altfel”, spune farm. Sándor Szabó, inițiator al unui cabinet de asistență și consultanță farmaceutică în Cluj Napoca, formator, trainer și consilier de dezvoltare personală. Invitat în calitate de lector în cadrul ediției 62 Farma Practic, ce a avut loc în perioada 23-24 februarie 2018 la Sovata, farm. Sándor Szabó a susținut o prezentare extrem de interesantă și utilă despre comunicarea cu pacientul. Înainte de debutul în calitate de lector în cadrul Farma Practic am discutat despre activitatea sa de până acum, despre cum „se poate mai bine”, despre schimbările pe care le consideră utile pentru un sistem farmaceutic „altfel”.

De unde ideea înființării unui cabinet de asistență și consultanță farmaceutică în România?
Am terminat rezidențiatul în 2015, iar imediat după am ales să înființez acest cabinet de asistență și consultanță, o inițiativă care s-a demonstrat a fi destul de dificilă la început, întrucât nu există niciun cabinet de acest gen în țară după care să mă ghidez. De ce un cabinet de asistență și consultanță? Asistență, adică mi-am propus ca în cadrul acestui cabinet să urmărim pacientul pe tot parcursul tratamentului – este necesar să urmărești eficacitatea și reacțiile adverse ale tratamentului, iar consultanță face referire și la faptul că am colaborări cu companii farma pe teme privind medicamentele.

În ce constă o ședință într-un astfel de cabinet?
Pacientul se prezintă la cabinet cu dosarul medical: analize, ieșiri, bilete de trimitere și discutăm referitor la istoricul său, facem o anamneză. Eu, de exemplu pun foarte mare accent pe modul în care își urmează tratamentul pacientul, dacă respectă modul de administrare a medicamentelor, inclusiv în cazul OTC-urilor sau suplimentelor alimentare. După această primă întâlnire pacientul pleacă acasă, iar în cabinet începe lucrul pe cazul pacientului. Există o fișă care, la final, va fi oferită pacientului în format fizic și electronic. Este un raport farmaceutic pe care pacientul îl poate prezenta mai departe medicului prescriptor. Scopul meu este  ca în urma analizei să identific probleme de terapie medicamentoasă la care să găsesc soluții justificate. Cu acestă fișă pacientul se prezintă în fața medicului, iar până acum, nu s-a întâmplat ca vreun medic sa conteste ceea ce este scris acolo. Cred că, atâta timp cât primește informații documentate de la un specialist, nu are cum să le contrazică.

Cum se legitimează acest cabinet?
Cabinetul s-a inființat cu ajutorul unui avocat, pentru că, neavând un model în România nu știam ce formulă ne-ar permite din punct de vedere legislativ să funcționăm. În prezent funcționăm ca PFA. De asemenea, după ce am găsit calea legislativă a fost nevoie să informăm Colegiul Farmaciștilor din partea căruia am primit o dovadă că avem permisiunea să derulăm acestă activitate. Fiind o activitate de farmacist, activitatea mea este supravegheată de Colegiul Farmaciștilor.

Cât de receptivi sunt pacienții și care este profilul pacientului care apelează la astfel de servicii?Sunt foarte receptivi, cei mai mulți află de acest cabinet de pe rețelele de socializare și mai apoi ne recomandă mai departe. Se merge foarte mult pe recomandare. Cei mai mulți dintre pacienții care intră în cabinet suferă de diabet zaharat, afecțiuni cardiace sau hepatice.

Ce îi convinge să apeleze la specialist? Mulți sunt tentați să se informeze din alte surse, de la prieteni, vecini, de pe internet…
Și eu îi întreb pe pacienți cum au ajuns la cabinetul meu și cei mai mulți sunt cei care în ultima perioadă au mers de la un doctor la altul fără a găsi un răspuns la problemele lor. Sunt pacienții cărora li se schimbă tratamentul de la o lună la alta, fără a se sesiza nicio diferență.

Sunt pacienții cei care își țin acest istoric, au un dosar cu istoricul analizelor, tratametelor urmate?
Da, au dosare întregi de analize. S-a întâmplat să se prezinte în cabinet pacienți care aveau dosare cu analize realizate chiar și înainte de anii 90. Pacientul este preocupat să își noteze tot istoricul.

Este foarte bine că unii dintre pacienți fac acest lucru, însă cum am putea veni și noi către ei astfel încât să îi ajutăm să își adune aceste date? E important  ca farmacistul să cunoască istoricul pacientului.
În farmacia în care am lucrat ne-am gândit să inființăm o bază de date a pacientului, să avem istoricul cu toată documentația pacientului. S-ar justifica pe de o parte, însă pe de o parte nu, pentru că pacientul are dreptul să aleagă să meargă la orice farmacie. Poate ar fi o idee întocmirea unei fișe electronice. Împreună cu Colegiul Farmaciștilor Cluj și Brașov am încercat să definim ce înseamnă serviciul farmaceutic la nivel de farmacie comunitară, luând ca exemple farmacii din alte state. Am reușt să transmitem Ministerului Sănătății o foaie și urmează să aflăm care va fi răspunsul – dacă se justifică sau nu. În alte state, precum Germania, serviciul farmaceutic este decontat de către stat. La noi totul este gratuit încă. Ar fi bine să vedem care este utilitatea acestui serviciu farmaceutic – pacientul trebuie să înțeleagă că e nevoie de mai mult decât un preț mic. Ori suntem o piață, ori un loc în care oamenii vin pentru a găsi rezolvare la o problemă de sănătate. Pacientul ar trebui să caute farmacia în care este tratat așa cum se cuvine, unde poate primi sfaturi de la un specialist și să nu caute întotdeauna prețul cel mai mic.

Avem deci nevoie de o astfel de inițiativă, dar trebuie să ne gândim foarte bine ce înseamnă un serviciu farmaceutic decontat în condiții etice. Ar trebui o legislație foarte bine pusă la punct, care să nu permită o concurență neloială între farmacii, așa cum se întâmplă acum.

Cum colaborați cu medicii în cadrul activității dvs.?
Noi avem o percepție total greșită referitoare la relația farmacist – medic, pentru că noi, farmaciștii, nu concepem să facem primul pas către medic. În timpul rezidențiatului, când am început să lucrez pe secții, mi-au spus că nu o să mă bage nimeni în seamă. Am zis însă să încerc și am ajuns azi, la 2 ani de la finalizarea studiilor să păstrez încă relația cu medicii. Sunt medici care mă sună pentru a-mi cere sfatul pentru că nu știu sau nu înțeleg cum să înlocuiască sau să adapteze un anumit tratament. Jos pălăria pentru astfel de specialiști. Categoric este nevoie ca farmacistul să arate că poate vorbi limbajul medicului, că știe patologie, că este bine documentat și informat.

Pe lângă comunicare, care ar fi calitățile pe care farmacistul ar trebuie să le aibă pentru a stabili o relație bună cu pacientul?
Ca farmacist, la bază trebuie să avem cunoștințele profesionale, dar la fel de importante sunt și cele ce țin de comunicare. Astăzi, nu este suficient să acumulezi cunoștințe solide referitoare la domeniu, este nevoie să știi să le și comunici eficient. Apoi, trebuie să ai abilitatea de a oferi tratament personalizat, individualizat, privind strict nevoile pacientului. Sunt mulți care consideră că nu este timp să discuți cu pacientul,  însă aș putea să îi contrazic pe aceștia întrucât, prin exerciții practice și prin aplicarea anumitor tehnici de comunicare, poate fi demonstrat că poți să oferi consultață eficientă în farmacie în doar câteva minute. Sunt tehnici pe care trebuie să le înveți și să știi să le aplici. La început, când interacționezi cu pacientul este nevoie să taci și să  îl asculți. În caz contrar se poate întâmpla să ai o discuție cu un pacient căruia să îi recomanzi anumite medicamente, iar abia la final să te informeze că are diabet zaharat, de exemplu. Atunci, toată conversația de până atunci se anulează, trebuie să reiei și să îi recomanzi un tratament personalizat.  La Cluj știu că se fac astfel de cursuri de comunicare, foarte utile pentru cei din farmacie. Mulți consideră că aceste lucruri sunt valabile doar în teorie, însă odată puse în aplicare poți vedea rezultatele.

Din păcate noi, farmaciștii, nu suntem învățați cu astfel de cursuri. Studiem multă chimie, fizică… nu și comunicare. Ăsta a fost și unul dintre motivele pentru care am ales să fac traininguri pe comunicare.

Noi, farmaciștii nu recunoaștem că nu știm să comunicăm, pentru că avem un ego mult prea mare. Trebuie să îi arăți pacientului îți pasă, că nu ești acolo doar să îi vinzi produsul. Am colegi care spun că nu au cum să facă acest lucru în farmaciile de lanț. Se fac foarte multe traininguri, însă majoritatea sunt de vânzări, nu și cum să ai în vedere pacientul – siguranța și eficacitatea tratamentului.

Eu însă sunt convins că dacă noi am face profesia ca la carte, ținând cont de jurământul farmacistului, de modul în care comunicăm și de cunoștințele profesionale nu ai cum să nu ajungi la cifre. Eu am această convingere.

Sunt farmacii în care într-o lună există un produs minune, iar luna următoare vin în față cu un alt produs. Ce înțelege pacientul care vine luna aceasta pentru a-ți cere un medicament pentru răceală și următoarea lună vine să îl ceară din nou, iar tu îi spui ca ai unul și mai bun? Pacientul își va da seama. Sunt unii dintre ei care sunt vânători de oferte, însă nu vreau să am astfel de pacienți. 🙂

Cum alege un farmacist să recomande pacientului un produs din cele 3 pe care le are în  farmacie cu aceeasi substanță activă?

Medicamentele nu sunt identice, pot avea aceeași substanță activă. Poți avea varianta de plic, poți avea varianta de comprimat, care să fie identic ca și compoziție. Sunt însă pacienți care vin în farmacie convinși de reclama de la televizor. În străinătate nu există publicitate la medicamente. Și la noi reclama este reglementată în cazul medicamentelor, rămâne însă problema cu suplimentele alimentare.

Nu poți să îți dai seama foarte clar din reclamă dacă este vorba de un OTC sau un supliment. Devine o problemă pentru farmacist.

Pacientul vine și îți cere direct un anumit medicament. Tu te bucuri că ai făcut vânzare poate, însă e grav că reclama induce ideea că suplimentul alimentar te tratează, iar pacientul poate renunța la tratamentul său pentru a-l înlocui cu suplimente, iar acest lucru este foarte grav. Se întorc apoi în farmacie prezentând complicații la care nu te-ai gândit niciodată. E de datoria farmacistului să explice acest lucru. De multe ori însă nu se explică pentru a nu se pierde vânzarea. Trebuie să te gândești foarte bine dacă mai importantă e vânzarea sau menținerea propriei demnități.

Sunt de 5 ani pe piață, mai am de învățat, dar am văzut cum stau lucrurile și cred că se poate mai bine, că se poate altfel. Termini facultatea și ai impresia că totul e roz în farmacie, însă dai de manageri care îți cer vânzări.  Tu trebuie să alegi  – mă supun și calc deontologia ca să am un salariu, sau las totul acolo, mă duc într-un oraș mai mic unde lucrurile nu stau chiar așa.

Următoarele ediții Farma Practic din anul 2018:

  • 09-10 martie 2018, Farma Practic Ed. 63 – Poiana Brasov, judete in focus – B, IF, GR, DB, BV;
  • 13-15 aprilie 2018, Farma Practic Ed. 64 – Poiana Brasov, judete in focus – PH, BZ, GL, VN, BV;
  • 11-12 mai 2018, Farma Practic Ed. 65 – Poiana Brasov, judete in focus – AB, CV, BV, SB, MS, HR;
  • 22-23 iunie 2018, Farma Practic Ed. 66 –Gura Humorului, judete in focus – SV, IS, VS, BC, VN, BT;
  • 06-07 iulie 2018, Farma Practic Ed. 67 – Baile Herculane, judete in focus – OT, DJ, VL, GJ, AG, TR, CS.
  • 21-22 septembrie 2018, Farma Practic Ed. 68 – Gura Humorului, judete in focus – MM, BN, MS, HR, NT, SV;
  • 05-06 octombrie 2018, Farma Practic Ed. 69 – Eforie Nord, judete in focus – CL, CT, IL, TL, B, IF, BR;
  • 09-10 noiembrie 2018, Farma Practic Ed. 70 – Băile Herculane, județe în focus – AR, TM, CS, HD, MH;

Pentru a fi la curent cu toate evenimentele marca Houston vă invităm să ne urmăriți pe www.houston.rowww.farmapractic.ro și pe pagina de Facebook Houston NPA.

Pentru detalii și înscriere: Daniela Popescu T: 0756.030.316 M: daniela.popescu@houston.ro W: www.farmapractic.ro